حمایت از تولید داخلی تجهیزات هوانوردی

به گزارش خبرنگار مهر، رحمت الله مهابادی در مراسم امضاء تفاهم نامه توسعه همکاری های علمی و فناوری میان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: رشد چشمگیر صنعت حمل و نقل هوایی به ویژه در زمینه توسعه فرودگاه ها و ناوبری هوایی در چند سال اخیر اثرات بسیار مثبتی در داخل کشور و همچنین عرصه رقابتهای منطقه ای و بین المللی داشته است ضمن اینکه این صنعت از لحاظ تکنولوژی و دانش در جایگاه نخست عرصه فناوری و پیشرفت های بشری قرار دارد.

وی با اشاره به تلاش فزاینده متخصصان ایرانی در چند سال اخیر برای دستیابی به بخش های مهمی از علم و تکنولوژی روز و بومی سازی فناوری های صنعت هوانوردی در داخل افزود: در اثر این تلاش ها توانسته ایم بسیاری از مرزهای تکنولوژی های فوق پیشرفته را پشت سر بگذاریم و به بسیاری از دستاوردهایی رسیده ایم که تا پیش از این از کشورهای مختلف تامین می شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها ادامه داد: تفاهم نامه ای که امروز میان این شرکت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضاء می رسد نقطه عطفی در عرصه دستیابی به فناوری های پیشرفته صنعت فرودگاهی محسوب می شود.

به گفته مهابادی در چارچوب این توافق نامه قرار است با ایجاد یک درگاه واحد، فرصت ویژه ای برای دانش پژوهان و صنعتگران نخبه دانشگاهی جهت تامین نیازمندی های صنعت هوانوردی، ناوبری هوایی و فرودگاهی فراهم شود. در صورت اجرای این تفاهم نامه، علاوه بر آنکه نیاز صنعت هوانوردی داخل با این تولیدات تامین می شود، می توانیم نیازمندی های سایر کشورها را نیز تامین کنیم.

رئیس هئیت مدیره شرکت فرودگاه ها تاکید کرد: این شرکت از اوایل دهه ۷۰ برای رفع وابستگی و تامین نیاز این صنعت در داخل قدم های اساسی برداشته است. با این حال در حال حاضر توانسته ایم با استفاده از توان دانش پژوهان و متخصصان داخلی کالای با کیفیت ایرانی را نه تنها در ایران بلکه در عرصه جهانی نیز عرضه کنیم.

به گفته مهابادی: تفاهم نامه امروز برای حمایت از تولید داخلی است  و ۲۲ پروژه مخابراتی و فناوری اطلاعات که امروز افتتاح می شود نیز همگی به دست متخصصان ایرانی شاغل در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده است. پروژه هایی که افتتاح آنها گام جدی به سوی ایجاد فرودگاه های هوشمند خواهد بود.

در این مراسم، ۲۲ پروژه شرکت فرودگاه ها در زمینه آی تی و مخابراتی فرودگاه های کشور به ارزش ۹۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و با صرفه جویی اقتصادی ۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان که به دست متخصصان داخلی ساخته شده اند،  با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بهره برداری شد و در پایان مراسم نیز تفاهم نامه ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با موضوع ایجاد درگاه واحد برای دریافت پیشنهادات و ایده های فناورانه و دانش بنیان در حوزه هوانوردی غیر نظامی (سیویل) به امضا رسید.