پیشنهادهای حمل و نقل ایران برای رونق صنایع دریا

 پیشنهادهای حمل و نقل

حمل ونقل محسن صادقی فر تاکید کرد صنایع وابسته به دریا در  حمل و نقل ایران به دلیل مزایا و منافع بسیار آن، موجب پیشرفت سریع بسیاری از کشورهای دریایی در ۵۰ سال گذشته شده و امروزه رشد انفجاری سرمایه گذاری در منطقه و برخی کشورهای دریامحور و پررقابت پدید آمده است

صادقی فر در این مصاحبه گفت :  پیشنهادهای حمل و نقل در لجستیک اصلی در بنادر به عنوان محل توزیع کالا شکل می گیرد و بنادر پیشرفته با تجهیزات بندری و دریایی آماده و مدرن نقش اصلی را در کاهش هزینه های حمل و نقل لجستیک دریایی ایفا می کند.
به گفته وی ، بنادر سیال با تجهیزات مدرن و برنامه ریزی بدون وقفه برای پهلوگیری شناورها جاذبه فراوانی برای خطوط کشتیرانی بین المللی دارد.
این عضو فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران همچنین پیشنهاد کرد برای اجرای برنامه های اساسی و زیربنایی در بنادر کشور و ارتقای نقش منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران باید در نخستین گام  آماده سازی «مراحل اداری برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی» است که لازم است در بنادر کوتاه و ساده شود.
وی «کاهش قوانین و مقررات دست و پا گیر» و «استفاده از ظرفیت سواحل مکران» را به عنوان ۲ پیشنهاد دیگر خود مطرح کرد و «حمایت جدی از بخش خصوصی واقعی در بنادر و سوق دادن خرید همه تجهیزات استراتژیک و غیراستراتژیک به سمت شرکت های خصوصی متعهد و توانمند» در این مورد را درخواست کرد.
<<توجه به سرمایه های انسانی و آموزش های بلند و کوتاه مدت تخصصی بندری و دریایی» و «حفاظت از محیط زیست دریایی و بندری» بویژه بندر شهید رجایی پیشنهادهای حمل و نقل  این مقام بود.

صادقی فر «هدایت کالاهای کاپوتاژی از جاده به دریا» و «توسعه صنعت گردشگری دریایی» را نیز برای دستیابی به اهداف این بخش و ایجاد اشتغال و درآمدزایی بالا در سال ۱۳۹۷ ضروری دانست.
ایران پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.
در پایان لازم به اشاره است که در بخش دریایی از بیست و چهارم اسفند پارسال تا هشتم فروردین ماه یک میلیون و ۹۵۲ هزار و ۹۷۸ مسافر گردشگر و یک هزار و ۳۳۶ مسافر محلی بین بندرها تردد داشتند .
در این مدت ورود و خروج شناورهای مسافری و تفریحی به ترتیب ۲۱ هزار و ۹۸۴ فروند و ۲۰۵ هزار و ۷۸۲ فروند به ثبت رسید .
شمار ورود و خروج مسافران و گردشگران دریایی در نوروز ۲ سال پیش (بیست و پنجم اسفندماه ۱۳۹۴ تا پانزدهم فروردین ۱۳۹۵) به ترتیب چهار میلیون و ۳۸۵ هزار و ۲۲۰ نفر و سه میلیون و ۶۳ هزار و ۶۰ نفر اعلام شد .
پارسال از بیست و پنجم اسفندماه ۱۳۹۵ تا پانزدهم فروردین ۱۳۹۶، این میزان در بخش مسافری به سه میلیون و ۹۶۹ هزار و ۵۳۰ نفر رسید همچنین در مورد گردشگران، ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۸۹۶ نفر ثبت شد.