نهایی گشتن قرارداد «پایانه صادراتی بندرانزلی»

حمل و نقل دریایی یکی از تجارت های بسیار کلیدی برای تامین معاش و توسعه تجارت صادراتی و واردات است . مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در مصاحبه ای از به نتیجه رسیدن قرارداد پایانه صادراتی مجهز به صنعت حمل دریایی بین المللی کالا در بندرانزلی تا شهریورماه امسال خبر داد و اعلام داشت : پس از امضای قرارداد ، ساخت پایانه صادراتی بندر انزلی کلید می خورد.

با توجه به گزارشات سازمان بنادر و دریانوردی ، حسین چراغی ادامه داد : بنادر به‌عنوان یک حلقه واسط بین حمل ‌و نقل و تجارت بین‌المللی تنها به نتنهایی قابلیت بر برطرف کردن نیاز های لازم در این زمینه را ندارند برای تکمیل این زنجیره نیاز است که سازمان‌های دیگر نیز ورود کرده این فرآیند صادراتی را کامل کنند.

هدف در کشورهای حوزه CIS تمرکز روی نیاز های است

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع توجه به نیازهای جامعه است، اشاره کرد: بازرگانان و تجار ایرانی باید به نیازهای جامعه  به‌طور دقیق نگاه و استانداردهای لازم ترانزیتی و موردنیاز مشتریان بین‌المللی از قبیل بسته‌بندی مناسب ، کیفیت مطلوب ، قیمت پایین، سرعت دسترسی بالا و مقوله استمرار کالا در بازار را رعایت کنند چراکه این مسائل در موفقیت یا عدم موفقیت صادرات نقش بسیار مهمی دارد.

سرمایه گذاری کشور های خارجی راهکاری برای پایدار کردن وضعیت صادراتی

جهت کمک به فرآیند موجود در حوزه بنادر نتیجه گرفته شده این بود که از حضور سرمایه‌گذاران خارجی کشورهای حوزه CIS بهره‌مند شویم . چراغی در این زمینه گفت : با این رویکرد می‌توانیم به‌واسطه حضور سرمایه‌گذاران خارجی وضعیت صادراتی خود را پایدار کنیم. برای رسیدن به این مهم با سرمایه‌گذار روسی جهت ایجاد پایانه صادراتی در بندرانزلی وارد مذاکره شدیم . این سرمایه‌گذار خارجی نیز با سرمایه‌گذار ایرانی مذاکرات خود را انجام داده است تا مسئولیت های پایانه صادراتی که شامل سردخانه ، مرکز سورتینگ و بسته‌بندی و یارد کانتینری اعم از یخچالی و خشک در بندر انزلی به‌صورت بلندمدت به این شرکت ایرانی-روسی واگذار شود.

مذاکرات صورت پذیرفته و طرح های توجیه فنی و اقتصادی توسط دو سرمایه‌گذار تهیه‌شده است.امیدواریم تا شهریورماه سال ۱۳۹۷ قرارداد مربوطه نهایی شود و پس‌ازآن ساخت و ایجاد پایانه صادراتی بندر انزلی شروع شود.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان تحلیل های ایجاد شده حاکی از آن است که جمعیتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون نفر در کشورهای این منطقه وجود دارد که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با دریا در ارتباط هستند.

وی در خصوص کالا و محصولاتی که قرار است از پایانه بندر انزلی صادر شوند ، ادامه داد : عموماً انواع کالا و محصولات موردنیاز کشور که شامل مواد غذایی، مصالح ساختمانی، خشکبار، لبنیات، مواد پروتئینی و حتی گل و گیاهان دارویی می شود از عمده کالاهای صادراتی این پایانه خواهند بود چراکه عموم این کالا و محصولات در بازار روسیه موردنیاز هستند و اگر از کیفیت مطلوب برخوردار باشد می‌تواند جای خود را در بازار کشورهای حوزه CIS  باز کند.

هم‌افزایی بنادر انزلی و کاسپین

امضای تفاهم‌نامه بین سازمان بنادر و دریانوردی و منطقه آزاد انزلی به‌منظور تعیین تکلیف و تشریح وظایف سازمان‌های مذکور در قبال دو بندر انزلی و کاسپین دارای اهمیت فراوانی است .  با این تفاهم‌نامه دو بندر کاسپین و انزلی می‌توانند در حوزه‌های مختلف اعم از صادرات و ترانزیت هم‌افزایی داشته باشند و تبادلات تجاری بین استان گیلان و کشورهای حوزه CIS را به شیوه ی لازم تحقق بخشند.