کریدور شمال – جنوب متصل شد

خیرالله خادمی – معاون وزیر راه و شهرسازی – در آیین افتتاح رسمی راه آهن بین المللی آستارا – آستارا و فاز اول ترمینال و بارانداز این راه آهن، اظهار کرد : به طور یقین امروز یک روز تاریخی و به یاد ماندنی در مناسبات ریلی دو کشور ایران و آذربایجان است.

ایشان در اهمیت این پروژه در آستارا که کریدور شمال – جنوب را به هم متصل و فعال می کند گفت : در بحث حمل و نقل کالای ترانزیتی و مسافر در سراسر این کریدور از شمال اروپا ، روسیه و آذربایجان به واسطه ایران به آب های خلیج فارس متصل می شوند و کشورهای آسیای جنوب شرق و به خصوص هندوستان ، پاکستان و افغانستان از این مسیر محقق می شود.

آقای خادمی با تأکید بر اینکه یکی از اولویت های جمهوری اسلامی ایران توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است ، اضافه کرد : در حال حاضر ۱۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور داریم و ۳۴۱۰ کیلومتر مسیر جدید در حال اجراست که رقم بسیار بزرگی است.

وی افزود : ۵۰۰۰ کیلومتر راه آهن جدید در دست مطالعه داریم که توسط دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است .

معاون وزیر و راه شهرسازی با اشاره به اینکه مسیر منقطع در این کریدور ، قطعه قزوین به رشت و سپس آستارا است ، توضیح داد: قسمت مشکل و پیچیده قزوین به رشت در مراحل پایانی قرار دارد. راه آهن قزوین – رشت با این وجود تا تابسات امسال افتتاح می شود .

وی در رابطه با جزئیات پروژه خاطر نشان کرد: در این محور ۲۸ کیلومتر تونل و ۹ کیلومتر پل خاص و بزرگ احداث و ۲۰ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی در شرایط بسیار سخت مهندسی انجام شده است.

خامی با تأکید بر اینکه بسترسازی ۱۶۴ کیلومتری قزوین به رشت تا پایان فروردین ماه به اتمام می رسد ، اضافه کرد: بالغ بر ۱۵۶ کیلومتر ریل گذاری در این مسیر انجام شده است و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه ریل گذاری مسیر باقیمانده هم به سرانجام برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران همچنین اضافه کرد: پروژه بزرگ ریلی قزوین – رشت تابستان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد : عملیات شروع مسیر رشت به آستارا آماده و مطالعات توسط مشاور انجام شده است و اجرای قطعات اولیه آن در سفر رئیس جمهوری ایران به آذربایجان و دیدار با الهام علی اف و توافقات مالی آغاز می شود.