نمودار مراحل صدور مجوز تاسیس و عملیات شرکت‌های هواپیمایی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی کشوری برای تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی شنبه (۲۹ آذر) رونمایی شد. این دستورالعمل مشتمل بر پنج فصل تعاریف، آیین رسیدگی به تقاضای فعالیت شرکت هواپیمایی، فرآیند صدور موافقت‌نامه اصولی، شرایط و فرآیند صدور پروانه بهره‌برداری و ضمائم است.

بر اساس بخشی از این دستورالعمل ایرلاین‌ها علاوه بر داشتن کفایت مالی، باید ناوگان خود را به حداقل ناوگان مورد نظر بر اساس نوع پروانه بهره‌برداری برسانند. همچنین شرکت‌های هواپیمایی از تاریخ تصویب این دستورالعمل موظف‌اند حداکثر ظرف یک ماه ضمن معرفی اعضای حقیقی هیئت مدیره، نمایندگان اعضای حقوقی هیئت مدیره و مدیرعامل به سازمان جهت اخذ تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره اقدام کنند.

جزئیات دستورالعمل جدید تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی که ایرلاین ها ملزم به رعایت آن هستند به شرح زیر است:

در اجرای بنده (ه) ماده ۶ و ماده ۱۷ قانون هواپیمایی کشوری و با هدف افزایش بازدهی صنعت حمل و نقل هوایی و به روز کردن دستورالعمل‌های ذیربط از جمله دستورالعمل اجرایی و ضوابط تاسیس و عملیات شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل هوایی کشور مصوب ۱۳۷۲/۵/۱۰ شورای عالی هواپیمایی کشوری، دستورالعمل حاضر با عنوان دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی به اجرا گذاشته می‌شود.

در فصل اول و ماده (۱) این دستورالعمل به تعاریف و انواع پروانه‌های بهره‌برداری پرداخته شده است.