منطقه آزاد چابهار

بررسی ابعاد لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار 

منطقه آزاد چابهار  به گزارش مارین نیوز، بندر چابهار‌ به‌صرفه‌ترین بندر ایران است و به‌ عنوان سوپاپ اطمینان بنادر کشور از آن یاد می‌شود؛ بندری که در دهه اخیر به دلیل تغییر و تحولات در آرایش اقتصادی-سیاسی منطقه، نقش خود را در اقتصاد ملی و حتی جهانی غیرقابل‌انکار کرده است.
در یک دهه اخیر به دلیل اتفاقاتی که در خلیج‌ فارس و همچنین تحولاتی که در حوزه قیمت تمام‌ شده و هزینه‌های حمل‌ و نقل اتفاق افتاده، آرایش اقتصادی-سیاسی منطقه در حال تغییر است. بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی تولیدی از حوزه خلیج‌فارس در حال جابه‌جایی به دریای عمان هستند چرا که دریای عمان و بنادر اطراف آن، به‌ ویژه چابهار بهترین و مطمئن‌ترین مسیر برای پیوند دادن ۲ بازار مهم شامل بازارهای شرق اروپا، قفقاز و آسیای میانه با ۸۰۰ میلیون نفر جمعیت و بازارهای نوظهور و در حال جهش حوزه اقیانوس هند با ۲ میلیارد نفر جمعیت است.
ایران نیز از سال‌ها پیش خود را برای این نقل و انتقالات آماده کرده و توسعه سواحل به مرکزیت چابهار را در دستور کار قرار داده‌ است؛ ویژگی‌های جغرافیایی و ژوپلوتیکی چابهار موجب شده صنایع بزرگ و مادری در منطقه آزاد آن شکل بگیرد.
در سال‌های اخیر همه‌ نگاه‌ها برای تولید، توسعه و جذب کالا به بندر و منطقه آزاد چابهار معطوف شده، بندر و منطقه‌ای که بندر آن باوجود اهمیتش به دلیل اعمال عوارض و هزینه‌های اضافی از دور رقابت خارج است و منطقه آزادی که تنها منطقه آزاد در ایران و حتی در جهان است که مرز دریایی، هوایی و زمینی ندارد و از رسیدن به مأموریت‌های اقتصادی خود به‌خاطر نداشتن مرز درمانده است.
بنا به همین ضعف‌ها و صدالبته اهمیت‌ها در چابهار بود که در ۲ سال گذشته لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار در دستور کار قرار گرفت؛ لایحه‌ای که هر چند همزمان با لایحه‌های ایجاد مناطق آزاد جدید مطرح‌ شده ولی به دلیل اهمیت و حساسیت آن برای تصویبش اتفاق‌ نظر هم در دولت و هم مجلس وجود دارد.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی درباره پیوستن بنادر “شهید بهشتی و شهید کلانتری” به منطقه آزاد چابهار، می‌گوید: الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری را باید به فال نیک گرفت. معتقدم الحاق بنادر یاد شده به منطقه آزاد چابهار موجب کم شدن فاصله بین بنادر و منطقه آزاد می‌شود.
احمدعلی کیخا می‌افزاید:
فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی طی چند سال گذشته در توسعه و پیشرفت بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری بر کسی پوشیده نیست و هرساله شاهد رشد و پیشرفت این ۲ بندر هستیم. امیدواریم در ادامه مسیر نیز سازمان بنادر و دریانوردی با سرعت بیشتری در جهت توسعه بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری گام بردارد.
لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار که قرار است محدود ۱۴ هزار هکتاری منطقه آزاد چابهار را ۵۳ هزار هکتار افزایش دهد و با الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و شهر چابهار به منطقه آزاد به ۶۷ هزار هکتار برسد و برای اولین بار منطقه آزاد چابهار را مرزدار کند و بندر چابهار را به‌صرفه و رقابتی، هفته پیش در دولت نهایی شد تا به مجلس برود.