کاهش عمده تعرفههای دریایی
جایگاه تعرفه در تعیین ارزش و قیمت گذاری خدمات بندری و دریایی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد راستاد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جایگاه تعرفه در تعیین ارزش و قیمت گذاری خدمات بندری و دریایی نقش کلیدی دارد، افزود: این کاهش تعرفه با هدف ارتقای جایگاه بنادر و افزایش خدمات صورت گرفته است.
وی گفت: در دوره میان مدت برنامه سازمان بنادر و دریانوردی تدوین تعرفه انعطاف پذیر و شناور مناسب با نیاز ذی نفعان و در اجرای قانون تسریع، تسهیل تجارت و تبادل کالا از طریق بنادر و جذب سهم بیشتر کالا و کانتینر در منطقه است.
راستاد افزود: در این زمینه تدوین تعرفه های خاص بنادر و ماهیت و عملکرد متقابل در برنامه سه ساله طراحی شده که در آن بنادر با ماهیت های مشابه در یک گروه و با کتابچه تعرفه خاص دسته بندی خواهد شد.
وی گفت:
همچنین تدوین تفاهمنامه های مورد نیاز برای تنظیم توافقات بین خطوط کشتیرانی و پورت اپراتورها برای اجرای تخفیقات ویژه و جذب کالا و کانتینر بیشتر در منطقه در دستور کار است.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در سال ۹۷ سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی امور بندری و دریایی کشور و بر اساس وظایف ذاتی خود با استناد به قانون تسریع در امور تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر کشور مصوب مجلس شورای اسلامی در راستای کمک به تحقق اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی همچنین افزایش نظارت پذیری خدمات بندری و دریایی در منطقه و جهان، ارتقای توان صادر کنندگان و کاهش هزینه تمام شده کالاهای وارداتی مبادرت به بازنگری و بهسازی سطح تعرفه های بندری و دریایی کرده است.
راستاد گفت:
در تدوین تعرفه های موصوف از یک سو، کاهش هزینه های بندری و دریایی برای بهره برداران و مشتریان این خدمات، تازگی و شفافیت تعرفه ها و نحوه محاسبه آنها، ارتقای سطح عملکرد بنادر و افزایش بهره وری تأسیسات و تجهیزات بندری و دریایی و جذب خطوط کشتیرانی بزرگ و از سوی دیگر هزینه تمام شده خدمات مذکور توسط ارائه دهندگان در بنادر کشور با توجه به مؤلفه های اصلی تأثیرگذار نظیر نرخ ارز، نرخ تورم و تسریع در افزایش حقوق کارگران تا حدود ۱۹٫۸ درصد در سال ۹۷، ایجاد زمینه های لازم جهت ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت و نیز توجیه پذیری سرمایه گذاری های آینده توسط بخش خصوصی در بنادر کشور مد نظر قرار گرفته است.
وی افزود:
در بخش کشتی تغییرات عمدتاً در جهت کاهش هزینه ها و جذب خطوط کشتیرانی بزرگ به بنادر کشور است که تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.
راستاد گفت: در بخش کالای غیرکانتینری، عمده تغییرات در راستای کاهش ماندگاری کالا و افزایش بهره وری در بنادر صورت گرفته است.
وی افزود: در بخش کانتینر عمده تغییرات در راستای افزایش عملکرد کانتینری به خصوص صادرات، ترانزیت و ترانشیپ صورت گرفته است.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با هدف رونق بندر شهید بهشتی چابهار، تخفیف در حقوق، عوارض و هزینه توقف کنار اسکله تا سقف ۸۰ درصد، تخفیف در هزینه های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی تا سقف ۶۰ درصد، تخفیف در هزینه تی اچ سی تا سقف ۹۰ درصد، تخفیف در انبارداری کانتینر خالی تا سقف ۷۵ درصد صورت گرفته است.